Tuesday, March 3, 2009

~keNangan YanG bErLaLu~

Kat ruang yang aku cipta ni, izinkan aku ceritakan sket sebanyak sape aku ni…
Bukan pasal biodata tapi pasal kehidupan lalu aku..

Kalo aku ingat2 semua yang telah aku lalui memang menitis air mata r,

Mak,ayah org x berniat lukakan hati mak ngan ayah dulu.. Cuma org ikutkan sgt hati..org xberniat nak wat mak nangis, org xberniat nak wat ayah malu..

Mak ingat x malam tu, masa org nak kuar ngan kawan org..mak jumpa album atas meja..
Mak ingat x masa tu org tgok mak nak pengsan..mak….maafkan org…ayah maafkan org….org xpernah tgok muka ayah mcm tu sepanjang hidup org….
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Masa tu org rasa mcm nak mati je, masa org kat bilik malam lepas tu org telan pil migrain 1 paket..dengan harapan org akan mati pastu..ape yg org terharu sgt2 kt mak, mak datang tolong org masa tu walaupun org dah wat hati mak hancur..org muntah sebab telan ubat tu,badan org dah sejuk masa tu..mak nangis xtau nak wat pe.. mak…ayah… kenapalah mak lahirkan anak mcm org..org xder pikir ape dah masa tu cuma org ingat nak cium pipi mak wat kali terahir..ayah..

Tapi Allah masih sygkan org,kasih syg mak ngan ayah lebih kuat dari pil yang org telan tu..maafkan org skali lagi..kat skolah, org xduk dalam kelas 2-3 hari,duk surau je..
Org sedey..xleh blaja..ayah pun xbagi dah org balik ngan bas..ayah hantar n amek dari skolah..ayah takut org x balik sbb sedey..oim ngan amrah pun kesian kat org.. man kol dari srawak,cakap kat mak nak jumpa 'dia'..org betul2 xder semangat nak idup dah masa tu..malam, pas org smyang isyak,mak masuk bilik org....belakang org sakit sgt…org xleh nak baring pun malam tu…time kasih mak..org xkan sedar kalo mak x wat gtu…biarpun sakit,tapi org redha…sebab mmg salah org…org patut terima hukuman…

Mak…org sangat2 sayang kat mak…………………………..
Ayah…..org terlalu sayang kat ayah………

Sminggu pastu org cakap ngan ayah..``ayah org nak duk asrama``….

``Gi la kalo awak rasa nak lari dari kami``….takk…org bukan nak lari dari kuarga org, Cuma org nak lupakan sume benda pahit ni..selagi org duk umah selagi tu org sedey tambah2 bila tgok mak ngan ayah..org rasa bersalah sgt..
Pastu ayah cakap okey wpun berat untuk ayah lepaskan org…

Pastu bermula la kehidupan aku di hostel masa tu aku upper six…alhamdulillah wpun amek masa beberapa tahun tuk pulihkan hati…aku redha…ada hikmah disebalik semua ni..
Aku makin rapat dgn mak…sangat2 rapat…juga dgan ayah…mereka dah mula amek berat pasal aku..lebih dari dulu2…..

3 comments:

  1. mgkin korang x faham sgt pasal kisah lalu ni,xpelah..apa yang penting korang dapat jugak sket2 apa yg aku nak sampaikan..aku pernah hadapi dugaan yang sgt hebat dalam hidup,dan kisah ini hanyalah secebis daripadanya..kisah versi yang lengkap hanya ada dalam ingatanku.. ape yg aku nak disampaikan kat sini..korang hargailah ibu dan ayah korang selagi mereka ada depan mata kita...jangan sesekali sakiti hati mereka...

    ReplyDelete
  2. wahai sahabatku...jadikan penglaman lalu sebgai pengajarn tuk menjdi khalifah yg lebih baik dimuka bumi ini...ALLAH x akan menguji hambanya melebihi kudrat hmbanya k....jgn kerana dia(CINTA)kita tersasar dari landasan hidup..same2 r kita beringat k....

    ReplyDelete
  3. ye pgalaman bnyak mengajar aku erti kasih sayang antara manusia dan Allah...mengajar aku menjadi lebih matang..wpun xmatang mane..heehe

    ReplyDelete